Viikon vaihteessa kävin siis kahden päivän safarilla Fraser saarella. Saari on siis tuhansien vuosien saatossa yhden kallion ympärille muodostunut hiekkakasa, jolla on pituutta reilu sata kilometriä. Hiekkarantaa siis riitti ja se toimi myös päätienä. Sinne mentiin siis kolmella autolla, joista yhtä ajoi opas ja kahta muuta me tavalliset turistit vuorotellen. Lauantai-iltana pidetyn ”alkuinfon” jälkeen meinasi hieman kauhistuttaa, sillä opas vaikutti todella huonolta. Hän ei oikeastaan kertonut mitään oleellista mistään ja nauroi kaikelle mitä itse sanoi, joten koskaan ei voinut olla varma oliko kyseessä vitsi vai ei. Matkan aikana selvisi, että hän kyllä tiesi paljon asioista, mutta kertoi ne vain lähinnä olevalle, ei koko porukalle. Tämä oli minulle hienoinen pettymys. Onneksi kaikki muut turistit olivat todella mukavia ja tekivät matkasta todella käymisen arvoisen.

Ensimmäisenä päivänä ajettiin saarelle, käytiin Eli Creek nimisessä purossa uiskentelemassa ja nauttimassa rannalla löhöilystä sekä katsomassa yli 100 vuotta vanhaa laivan hylkyä ja värikkäitä hiekkakivimuodostelmia. Toisena päivänä käytiin pienellä sademetsäkävelyllä saaren keskiosassa sekä McKenzie järvellä uimassa. Heiman jäi harmittamaan, ettemme päässeet korkean vuoroveden takia käymään kallioilla, joista koko saari on saanut alkunsa.

Liikkuminen paikasta toiseen tapahtui siis neliveto maastureilla hiekkarantaa ja hiekkateitä pitkin. Kerran onnistuin jäämään niin pahasti jumiin pehmeään hiekkaan, että juoduimme työntämään auton irti. Muuten ajaminen minulta sekä kaikilta muilta kuskeilta sujui oikein hyvin ja matkat olivat lähes pelkkää hupia. Erityisestä nautin ajamisesta ensimmäisenä iltana laskuveden aikaan, kun saimme ajaa meren kovettamaa hiekkaa aivan vesirajassa. Kaikki muut olivat niin väsyneitä, että minä sain nautiskella koko matkan majapaikkaan, joka oli aivan tavallinen pieni hostelli.

Tällä viikolla kävimme Australia Zoossa, maan suurimmassa eläintarhassa. Paikka oli mukava ja ennen kaikkea oli mukava huomata, että kaikki työntekijät olivat todella omistautuneet eläinten suojeluun ja uhanalaisten lajien säilymiseen. Eläintarha oli juuri sopiva koko päivän kuluttamiseen, sillä seitsämän tunnin kiertelyn jälkeen tuli kyllä kaikki nähtyä ja muun muassa koalat ja kengurut useampaankin kertaan. Aika kului siis hyvin rattoisasti.

Seuraavana päivänä ajelimme Brisbaneen ja vietimme päivän kaupunkia kierrellen. Ohitimme sen kuitenkin melko nopeasti, sillä olemme kuitenkin viikon päästä palaamassa sinne autoa palauttamaan. Nyt suuntana on siis Byron Bay, missä on tarkoitus viettää ainakin pari-kolme päivää.